Filtry pevných částic DPF - pravda o filtrech

PRAVDA O FILTRECH DPF

Co to je filtr DPF?

Filtr DPF (DPFDiesel Particulate Filter ) je zařízení, které slouží k zachytávání velmi jemných prachových částic – sazí, produkovaných vozidly s naftovým motorem. Nasazení tohoto zařízení si vyžádaly stále se zvyšující nároky na plnění emisních norem. S příchodem normy EURO 5 a požadavkem na další snížení kouřivosti vozidel s naftovým pohonem se pak filtry DPF staly povinnou součástí výfukového systému.

Filtry DPF - tipy pro motoristy

Co jsou to saze a jak vznikají?

Saze vznikají v důsledku nedokonalého spalování vznětového motoru a obsahují složky zdraví neškodné (jako je například voda) i karcinogenní (jako jsou uhlovodíky, sloučeniny síry a další).

Proč jsou saze z moderních naftových motorů tak nebezpečné?

Moderní naftové motory pracují se stále jemnějšími vstřiky nafty do válce, což vede k produkci sazí o velikosti 0,005 mm. Tyto částice jsou tak malé, že nejsou lidským okem postřehnutelné. Hlavní problém je ale v tom, že lidský organismus není přizpůsoben k zachycení tak jemných částic při dýchání ani v nose, ani v hrtanu a dokonce ne ani v průdušnicích a průduškách.

Tyto částice se tak dostávají až přímo do plícních sklípků našeho těla, kde působí jako karcinogen. Díky jejich velikosti je tak už nejsme schopni jednoduše vykašlat, tak jako saze ze staré dobré Avie.

Co ce vlastně děje ve filtru DPF aneb saze vs. popílek

Ve filtru DPF jsou zachycovány pevné částice – saze PM (ParticulateMatter), které se postupně provozem v tomto filtru hromadí. K zaplnění filtru DPF sazemi dochází poměrně rychle a to v řádu stovek kilometrů. Z tohoto důvodu probíhají v systému DPF jeho průběžné regenerace, kdy ve filtru dochází ke zvýšení teploty a to různými způsoby dle konstrukce systému. Tímto zvýšením teploty dochází k vyhoření sazí, čímž vzniknou plynné částice a popílek.

Popílek je konečnou formou oxidace a představuje převážně amorfní uhlík. Tento zůstává nadále uložený v DPF a postupně jej zaplňuje, čímž zvyšuje i jeho pneumatický odpor. K úplnému zaplnění filtru DPF popílkem dochází v rozmezí 90 – 200 tis. km, dle konstrukce systému a jízdního stylu.

Je nevhodný motorový olej zabijákem filtru DPF?

Pro vozy vybavené filtrem DPF používejte vždy olej předepsaný výrobcem vozu!
Použitím nevhodného motorového oleje dochází ke zvýšené tvorbě sazí a hrozí tak zkrácení životnosti filtru. / viz. mazací plány /

Zanáší se váš filtr v podezřele krátkém čase a dochází k jeho častým regeneracím?

Důvodem můžou být další závady v řízení motoru a to zejména špatná funkce vstřikovačů paliva, přeplňování motoru (turbodmychadlo) nebo závada na zpětném vedení spalin ( EGR ventil). Před případnou výměnou za nový filtr doporučujeme prověřit na kvalitní diagnostice i tyto výše uvedené součástky.

NAŠE NABÍDKA DPF FILTRŮ

 

Více článků zde:

Rozvodové sady

Oleje a filtry: tipy

Co neubrzdíš, to neukecáš: brzdové systémy

Potřebujete podrobnější informace k PDF Vašeho vozidla? Napište nám

Položky označené * jsou povinné.