Rozvodové sady

Proč to v autě je a mám tomu věnovat pozornost?

Rozvodová sada je jednou z nejdůležitějších součástí motorů. Je jedno, jestli máte motor benzínový nebo dieselový. Rozvody jsou v motoru vždy. Rozvody se skládají z několika dílů a to již záleží na konkrétní konstrukci daného motoru.

Nejběžnější jsou rozvody s rozvodovým řemenem, který je opatřený zuby (příklad Škoda Octavia 1,9TDi 77kW) .Nejjednodušší rozvodové sady se skládají z řemene a jedné napínací kladky, jsou ale sady, které mají i více řemenů a několik kladek (jak vodících, tak napínacích). Někdy je součástí i tlumič vibrací.

Výměna rozvodů - tipy pro motoristy

Vodní pumpa a její důležitost

Ve většině případů je součástí rozvodů i vodní pumpa. Ta je bohužel dost často opomíjena a není měněna s rozvodovou sadou a to hlavně proto, aby majitel auta ušetřil. Ušetřit může ale jen zdánlivě.

Závada na vodní pumpě totiž bývá hlavní příčinou havárie motoru a dojde k tzv. potkání motoru: vinou zadřené vodní pumpy dojde k přeskočení rozvodového řemene na rozvodových kolech a tím ke změně časování vačky a klikové hřídele a k nevratné deformaci ventilů a popřípadě i pístu. Pokud se toto stane ve vysokých otáčkách motoru, tak jsou případy, kdy to má za následek i proražení bloku motoru.
Proto doporučujeme výměnu kompletních rozvodových sad vč. vodní pumpy.

Mám rozvody řetězem, musím se jim věnovat?

Ano, jedná se o chybný mýtus řidičů. I rozvody řetězem podléhají opotřebení a ve svém důsledku může opět dojít k přetržení řetězu nebo k jeho přeskočení.

U řetězových rozvodů nebývá doporučen servisní interval na jejich výměnu (tak jako u rozvodových sad s řemenem), je jim ale potřeba věnovat náležitou pozornost. Tyto rozvody jsou opatřeny rozvodovými koly klikového hřídele a vačkového hřídele, řetězem, vodítky a napínacím mechanizmem.

Příznak opotřebení řetězových rozvodů

Jedním z příznaků opotřebení řetězových rozvodů začíná být hlučnost motoru, kdy rozvody začínají „chrastit“. Dalším příznakem je nepravidelný chod motoru zejména na volnoběh, popřípadě i tzv. lenost motoru a jeho neochota jít do vyšších otáček. Příčinou podobných závad může být více, ale rozvody mohou být jednou z nich.

Závěrem o rozvodech

Rozvody jsou důležitá součást motoru a my doporučujeme měnit kompletní sady od kvalitního výrobce. Jsou prostě věci, na kterých se šetřit nevyplatí. Vždy je lepší řešit jen pravidelný servis, než následnou velice drahou opravu.

Rozvodové sady s řemenem INA

Z naší nabídky si můžete vybrat kompletní rozvodové sady s řemenem od výrobce INA, které máme za velice zajímavých výhodných podmínek.Po celou historii Profidílů.cz jsme ani jednou neřešili reklamaci rozvodové sady od tohoto výrobce. Nezbývá než doporučit.

Rozvodové sady s řetězem FAI

Řetězové sady doporučujeme od výrobce FAI, kromě kompletních řetězových sad máme v nabídce i sady včetně potřebného těsnění. Pak již nic nebrání požadované opravě.

Kombinace rozvodů u moderních motorů

Některé moderní motory mají kombinaci těchto rozvodů. Třeba rozvody na vačku nebo na vyvažovací hřídel jsou pomocí řetězu a rozvod na vysokotlaké palivové čerpadlo je řešen pomocí rozvodového řemene.
Pokud si nejste jistí, jak je vše řešené právě u vašeho vozidla, pošlete nám dotaz a my vám zašleme rady a všechny informace pro váš konkrétní automobil.

 

Více článků zde:

Oleje a filtry: tipy

Filtry pevných částic DPF - pravda o filtrech

Co neubrzdíš, to neukecáš: brzdové systémy

Potřebujete podrobnější informace k rozvodům Vašeho vozidla? Napište nám

Položky označené * jsou povinné.